IVR - telefoniczna transakcja bezgotówkowa

Właściciele sklepów internetowych oferują swoim klientom coraz nowocześniejsze metody płatności. Dzięki możliwości wybrania szybkich i bezpiecznych metod rozliczania, sprzedawcy mogą przyciągnąć do swojego sklepu większą ilość osób. Pomaga w tym intensywny rozwój technologii w zakresie płatności bezgotówkowych oraz automatyzacja systemów służących do realizowania operacji finansowych. Jednym z najciekawszych obecnie sposobów płacenia za towary i usługi jest Interactive Voice Response (IVR). Coraz więcej sprzedawców decyduje się na wdrożenie tego sposobu płatności. Czym jest IVR?

IVR pozwala na realizację transakcji bez użycia gotówki. Wszystko, czego potrzeba do przeprowadzenia operacji z wykorzystaniem tej technologii to karta płatnicza oraz telefon. Nie musi to być smartfon – płatność metodą IVR zrealizujemy bez problemu również zwykłym telefonem. Co ciekawe, aby taka płatność była możliwa, nie jest konieczny dostęp do Internetu. Stanowi to zdecydowane wyróżnienie pośród pozostałych metod płatności bezgotówkowych. Technologię Interactive Voice Response wykorzystuje między innymi portal Dotpay, będący jednym z operatorów nowoczesnych transakcji realizowanych bez użycia gotówki.

Wykonanie płatności w IVR odbywa się poprzez nawiązanie połączenia telefonicznego. W czasach, gdy rozwój technologii komunikacyjnej odbywa się w naprawdę imponującym tempie, nikogo nie dziwi dostępność tego typu rozwiązania. 
IVR to nic innego, jak rodzaj w pełni interaktywnego centrum głosowej obsługi klientów.

Aby umożliwić klientom zrealizowanie płatności metodą Interactive Voice Response, konieczne jest korzystanie ze specjalnego panelu administracyjnego. Panel jest obsługiwany przez przedstawiciela e-sklepu. W panelu rejestrowane są wszelkie dane kupującego konieczne do przeprowadzenia operacji płatniczej oraz generowany jest link płatniczy. W jaki sposób przeprowadzana jest tego typu operacja?

Płatność za pośrednictwem IVR jest bardzo prosta i może być zrealizowana praktycznie wszędzie. Aby przeprowadzić operację, należy mieć przy sobie kartę płatniczą. W pierwszym kroku następuje inicjalizacja połączenia telefonicznego. Do klienta dzwoni przedstawiciel e-sklepu, mający dostęp do wspomnianego panelu administracyjnego. Pracownik rejestruje w panelu wszystkie dane konieczne do zrealizowania płatności, a następnie informuje klienta, że za chwilę zostanie przekierowany do interaktywnej centrali telefonicznej, gdzie będzie musiał postępować zgodnie z głosowymi wskazówkami lektora. Po przekierowaniu do centrali, klient zostanie automatycznie przeprowadzony przez kilka kroków koniecznych do sfinalizowania płatności. Będzie musiał podać w tym miejscu między innymi dane karty płatniczej. Po podaniu wszystkich niezbędnych informacji odbywa się zaksięgowanie wpłaty na wirtualnym koncie. Następnie w panelu administracyjnym sprzedającego zostaje zarejestrowane potwierdzenie wykonania płatności. Takie samo potwierdzenie trafia do klienta.

Gdzie jeszcze wykorzystywany jest IVR? Z tej technologii korzystamy na przykład w trakcie zamawiania biletów lotniczych, rezerwacji hoteli czy podczas brania udziału w aukcjach charytatywnych i konkursach, a nawet do kupowania biletów komunikacji miejskiej. System Interactive Voice Response jest w Polsce dość popularny. Coraz więcej osób korzysta z interaktywnych płatności, ceniąc je za szybkość, wygodę i bezpieczeństwo wykonywanych operacji płatniczych. Użytkownicy doceniają prostotę obsługi, pozwalającą na zrealizowanie zapłaty bez zbędnych komplikacji.

 

Autor