Trwa ładowanie proszę czekać ...

Jaki rower wybrać dla osoby ważącej ponad 100 kilogramów?

1 września 2020

No cóż, trzeba przyznać, że rowerzyści nie zawsze mają szczupłą sylwetkę. Bardzo często zdarza się tak, że masa rowerzysty przekracza 100, a nawet 120 kilogramów. I nie pisze tutaj tylko o osobach otyłych, ponieważ czasem masa wynika ze wzrostu lub budowy ciała. Pytanie więc brzmi - jak dobrać rower, który bez problemu zniesie takie obciążenia? Poniżej znajdziesz krótki poradnik na ten temat.

Przede wszystkim powinniśmy ustalić jaki typ roweru będzie najodpowiedniejszy. Sądzę, że musimy raczej odrzucić wycieniowane oraz mocno odchudzone szosowe rowery, w których szczególnie delikatne koła mogłyby po prostu nie znieść zwiększonych przeciążeń. W szczególności biorąc pod uwagę nasze dość wyboiste oraz nierówne drogi.
Generalnie rzecz ujmując to najodpowiedniejszymi typami rowerów dla osób ważących powyżej 100 kilogramów będą więc przed wszystkim rowery górskie, ale również wszelkiego typu rowery miejskie czy też turystyczne. Ale oprócz tego powinny one spełniać parę dodatkowych warunków.

Nie da się ukryć, że podstawą, o którą musimy zadbać są koła, ponieważ  to na nich opiera się cała masa rowerzysty. W dodatku to właśnie one narażone są na największe przeciążenia.W związku z tym przy doborze lub przy składaniu roweru to na nie powinniśmy więc zwrócić szczególną uwagę. Zdecydowanie jednak powinniśmy zrezygnować z zakupu w supermarkecie, dlatego, że za sumę około 600 do 800 złotych dostaniemy jedynie rowero-podobny pojazd, który składa się z komponentów o niskiej jakości, które z całą pewnością długo nie wytrzymają zwiększonej masy właściciela. Przede wszystkim jednak powinniśmy zadbać oto, aby koła, a w szczególności obręcze, były wzmacniane czyli wielokomorowe. W ten oto sposób ich sztywność oraz wytrzymałość zniesie większe, niż w przypadku lżejszej osoby, obciążenia.

Dodatkowo w tym miejscu należy zwrócić uwagę na ważny element budowy koła jakim są szprychy. Generalnie najlepiej, aby były one stalowe, kute na zimno o średnicy 2 milimetrów. Oprócz tego musimy pamiętać, że piasty także nie powinny należeć do najprostszych, najlepiej aby były na łożyskach maszynowych, ponieważ zniosą one duże obciążenia i pozwolą kołom lekko się toczyć.
Kolejną ważną rzeczą o którą musimy zadbać jest napęd, czyli korba, suport i pedały. Zwykle na te elementy w dużej mierze przenoszona jest masa rowerzysty, dlatego powinien to być bardzo solidny, markowy osprzęt. Dobrym rozwiązaniem są korby tzw. zintegrowane, czyli te mocowane w suportach zewnętrznych.