IVR - płatności przy pomocy połączenia telefonicznego

Nowoczesne metody płatności zyskują coraz większe grono zwolenników. Popularne stają się przede wszystkim płatności bezgotówkowe, które możemy zrealizować samodzielnie, bez konieczności odwiedzenia oddziału banku. Wiedzą o tym sprzedawcy sklepów internetowych, coraz częściej udostępniający klientom korzystanie z szybkich metod operacji płatniczych. Właściciele e-sklepów mają do pokonania bardzo dużą konkurencję, dlatego chcą zapewnić klientom jak największą wygodę transakcji i tym samym zachęcić do kupowania właśnie w ich sklepie.

Technologia w zakresie transakcji bezgotówkowych stale się rozwija. Dzięki temu możemy stosować kanały płatności, które jeszcze kilka lat temu wydawały się niemożliwe. Płatności realizowane przez Internet stały się już codziennością. Jesteśmy coraz bardziej zabiegani, dlatego przede wszystkim zależy nam na czasie. Nie da się ukryć, że to właśnie płatności bezgotówkowe pozwalają na najszybsze operacje. Większość dostępnych współcześnie metod płatności bez użycia gotówki wymaga podłączenia do Internetu. Niezwykły rozwój technologii komunikacyjnej przyczynił się jednak do powstania kanału płatności, który nie wymaga dostępu do sieci. Mowa tutaj o IVR, czyli Interactive Voice Response. Czym jest IVR i jak można płacić przy użyciu tego systemu? Zapraszamy do zapoznania się z najważniejszymi kwestiami związanymi z tematem Interactive Voice Response.

IVR można przetłumaczyć jako interaktywną odpowiedź głosową. To system pozwalający na przeprowadzanie operacji płatniczych za pośrednictwem połączenia telefonicznego. Najważniejszą cechą wyróżniającą tę metodę płatności jest brak konieczności podłączenia do sieci internetowej. W przeciwieństwie do innych nowoczesnych rodzajów transakcji (na przykład szybkich przelewów elektronicznych czy korzystania z płatności mobilnych), użycie Interactive Voice Response odbywa się nie przy użyciu Internetu, a przez zwykły telefon. IVR działa na wszystkich rodzajach aparatów, zarówno na telefonach komórkowych (na kartę i na abonament), jak i stacjonarnych. Nie musi to być przy tym najnowszy model smarftfona, ponieważ metoda bez problemu działa także na starszych modelach zwykłych telefonów.

Płatność IVR polega na nawiązaniu połączenia przez osobą reprezentującą sprzedawcę z numerem telefonu kupującego. Płatność odbywa się kartą, dlatego konieczne będzie posiadanie przy sobie karty płatniczej. Aby sprzedawca mógł korzystać z systemu IVR, musi posiadać specjalny panel administracyjny. To właśnie w panelu pracownik sklepu rejestruje dane podawane mu przez klienta w trakcie rozmowy telefonicznej. Za pośrednictwem panelu odbywa się również automatyczne generowanie linka płatniczego, koniecznego do zatwierdzenia płatności.

Po wpisaniu danych w panelu administracyjnym, przedstawiciel sprzedawcy informuje kupującego, że za chwilę zostanie przekierowany do interaktywnej centrali telefonicznej, gdzie będzie miał postępować zgodnie z głosowymi wskazówkami lektora. Po upewnieniu się, że klient rozumie zasadę działania systemu, następuje przekierowanie rozmowy do centrali.

Klient jest w tym momencie instruowany za pomocą wskazówek głosowych centrali telefonicznej. W tym miejscu kupujący podaje dane dotyczące karty płatniczej. Zastosowanie systemu interaktywnego gwarantuje ochronę przed dostaniem się informacji w niepowołane ręce. Wszystko odbywa się w pełni automatycznie. Po zatwierdzeniu transakcji, system rejestruje wpłatę na wirtualnym koncie. Na koniec następuje wygenerowanie potwierdzenia realizacji płatności.

 

Autor