Co drugi Polak robi zakupy w sieci

Najnowsze badania TNS Polska wykonane na zlecenie Trusted Shops pokazują, że prawie co drugi Polak kupuje online minimum raz w roku. Średni koszt naszych internetowych zakupów to kwota pomiędzy 100 a 250 złotych. 

Zakupy w sklepach internetowych zyskują coraz większą popularnośc wśród konsumentów. Ich największe zalety to wygoda i oszczędność czasu. Wyniki badania wykonanego w kwietniu 2016 roku przez TNS Polska potwierdziły, że aż 42 procent Polaków robi zakupy w Internecie minimum raz w roku, a 13 procent nawet dwa razy w miesiącu. Według analizy najwięcej respondentów, bo aż 35 procent wydaje jednorazowo na zakupy w sieci kwotę od 100 do 250 złotych. Natomiast 29 procent ankietowanych przyznaje, że jednorazowo w Internecie kupuje artykuły za kwotę od 60 do 99,99 złotych. 10 procent z kolei przeznacza na internetowe zakupy wyższe kwoty od 250 do 499 złotych.
To, za jaką kwotę kupujemy towary w sieci w znacznym stopniu uwarunkowane jest rodzajem oferowanego asortymentu. Jak pokazuje ostatni raportu Gemius dla E-commerce Polska „E-commerce w Polsce 2015”, zaświadczany wydatek (w okresie 6 miesięcy) na sprzęt RTV/AGD to średnio 101 złotych, przy czym respondenci deklarują, że przeznaczają około 98 złotych na urządzenia mobilne i akcesoria. Natomiast zakup obuwia online to średni miesięczny wydatek rzędu 82 złotych. W Internecie Polacy bardzo chętnie kupują również odzież, dodatki i akcesoria.

Jak prezentujemy się na tle Europy?
Koszty internetowych zakupów Polaków w porównaniu do innych krajów europejskich prezentują się interesująco. Jak pokazuje analiza RetailMeNot i Centre for Retail Research, w 2015 roku roczna wartość transakcji przypadająca na jednego polskiego klienta to około 1120 PLN. Nasi zachodni sąsiedzi natomiast wydali na zakupy w Internecie o wiele więcej. Badania pokazują, że statystyczny Niemiec w ubiegłym roku przeznaczył na zakupy online około 5572 PLN, czyli aż 5 razy więcej. Jednak to obywatele Wielkiej Brytanii wydają w internecie najwięcej. Statystyczny Anglik zrobił w ubiegłym roku zakupy za około 6392 PLN.
Warto jednak podkreślić, że przy porównywaniu wydatków na zakupy online na poszczególnych rynkach trzeba uwzględnić sytuację ekonomiczną danego kraju. Polscy konsumenci posiadają mniej zasobne portfele niż mieszkańcy zachodniej Europy. Wprawdzie brytyjski czy niemiecki rynek e-commerce wyglądają efektownie, jednak polski rynek dynamicznie się rozwija.
Badanie TNS Polska „Zakupy online Polaków” zrealizowano w kwietniu 2016 roku na reprezentatywnej próbie1015 Polaków w wieku od 15 lat. Badanie przeprowadzono techniką badawczą CAPI.

 

Autor