System płatności mobilnych Blik zyskuje na popularności

Współczesny e-konsument poszukuje innowacyjnych i praktycznych rozwiązań, także w obszarze dokonywania płatności. Podczas robienia zakupów w sklepach internetowych, preferuje on płatności, które są szybkie, wygodne i łatwe w użyciu. Polscy konsumenci czynniki te odnajdują w bogatej ofercie coraz bardziej nowoczesnych elektronicznych form płatności. Do ostatnich innowacji należą płatności mobilne Blik, pozwalające na ekspresowe i komfortowe płacenia przy użyciu smartfonu. 

Obecnemu rozwojowi płatności elektrycznych sprzyja w Polsce wiele czynników, takich jak istniejące otoczenie regulacyjne oraz zwiększający się poziom innowacyjności i zakres dostępności infrastruktury płatniczej. Poza standardowymi metodami, polski konsument może korzystać z mobilnej płatności Blik, która zdecydowanie ułatwia codzienne funkcjonowanie. 

Czym jest Blik?
Blik to polski system płatności mobilnych, który umożliwia wszystkim użytkownikom smartfonów, dokonywanie płatności w sklepach i różnego rodzaju punktach usługowych. M-płatności przeprowadzane są przez Polski Standard Płatności Sp. Z o.o.. Jej udziałowcami są takie banki, jak mBank, Alior Bank, PKO Bank Polski, Bank Milenium, ING Bank Śląski oraz Bank Zachodni WBK. Całą obsługę operacyjną tego efektywnego systemu prowadzi Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. Należy dodać, że z systemu Blik będą mogli swobodnie korzystać wyłącznie klienci bankowości mobilnej jednego z banków, które uczestniczą w systemie. Sama transakcja jest realizowana pomiędzy klientem, który posada aktywną aplikację mobilną wydaną przez dany bank a akceptantem, który obsługiwany jest przez agenta rozliczeniowego. Wspomnianym akceptantem może być sklep lub inny punkt usługowy. Bazowym mechanizmem identyfikacyjnym w systemie płatności mobilnych Blik są jednorazowe kody, które generowane są przez system Polskiego Standardu Płatności na żądanie odpowiedniego banku. Aby maksymalnie zwiększyć bezpieczeństwo i jakość obsługi, kody stanowią unikalną kombinację sześciu cyfr w przedziale od 0 do 9 i ważne są przez dwie minuty. Po tym czasie ważność kodu wygasa, a klient może wygenerować kolejny. Użytkownik aplikacji przekazuje wygenerowany kod w sklepie lub punkcie usługowym, gdzie przebiega natychmiastowa autoryzacja i dokonanie zakupu.

Blik ciągle się ulepsza!
Warto zaznaczyć, że system pozwala na wypłacanie gotówki w bankomatach oraz płacenie w ponad 100 tysiącach terminali płatniczych. Liczba obsługujących go bankomatów i sklepów internetowych zwiększa się z dnia na dzień. Od lipca tego roku, system Blik pozwala na wypłacanie gotówki z ponad 6 tysięcy bankomatów, które należą do sieci Euronet. Dzięki temu liczba wszystkich bankomatów, które obsługują ten system, wzrosła ponad dwukrotnie.Obecnie system Blik umożliwia również już dokonywanie płatności przy pomocy telefonu komórkowego w ponad 100 tysiącach sklepów, kawiarni, restauracji, kinach czy innych punktach usługowych i handlowych. Mimo, że system Blik wystartował dość niedawno, to już można za jego pomocą płacić w kilkudziesięciu tysiącach sklepach i na stronach obsługiwanych przez integratorów płatności elektronicznych np. Dotpay, CashBill, Przelewy24, Transferuj.pl, czy eCard. 

Autor