Czy dane biometryczne są przyszłością e-płatności?

Dzisiejsi kupujący toną w hasłach i kodach PIN, a chociaż te narzędzia bezpieczeństwa są dobrze zaplanowane, złe nawyki konsumentów sprawiają, że mogą być mniej bezpieczne. Przyznajmy sami przed sobą. Czy nie używamy tych samych haseł i kodów dla różnych kont? Jednak te problemy mogą wkrótce stać się przeszłością, ponieważ branża płatności wprowadza coraz częściej uwierzytelnianie biometryczne w celu zatwierdzania transakcji. 

Stosunek e-klientów do uwierzytelniania za pomocą danych biometrycznych
Obecnie większość konsumentów jest już zadowolona ze skanowania odcisków palców w celu szybkiego odblokowania smartfonów, a ostatnie badania wskazują, że jesteśmy gotowi do korzystania z tego samego procesu podczas dokonywania zakupów za pomocą naszych kart kredytowych i debetowych. Ogromna część e-klientów uważa, że dane biometryczne są łatwiejsze w stosowaniu, niż hasła lub kody PIN. Badania pokazują również, że mamy zaufanie do takiego sposobu uwierzytelniania transakcji online. Konsumenci są ostrożniejsi w stosunku do innych rodzajów identyfikacji biometrycznej, takich jak rozpoznawanie głosu, skanowanie twarzy lub siatkówki oczu. Wynika to głównie z nieznajomości tych metod.

Czy dane biometryczne sprawią, że EMV, chipy i PIN-y przestaną być stosowane?
Dane biometryczne nigdy nie zastąpią całkowicie kodów PIN. Zamiast tego konsumenci będą prawdopodobnie korzystać z kombinacji różnych metod uwierzytelniania. Na przykład uwierzytelnianie za pomocą danych biometrycznych można połączyć z geolokalizacją lub kodem PIN w celu zwiększenia bezpieczeństwa. 

Jakie będą korzyści dla sprzedawców oferujących uwierzytelnianie biometryczne płatności?
Sprzedawcy, podążając za potrzebami i oczekiwaniami klientów, chcą, aby proces płatności był bezproblemowy i jak najszybszy. Najlepszym sposobem na osiągnięcie tego celu jest uwierzytelnianie płatności za pomocą danych biometrycznych np. odcisków palców. Wszystko, co klient musi zrobić, to przyłożyć palec do czytnika. Przetwarzanie danych zajmuje mniej, niż sekundę, więc proces jest niezwykle wydajny. Jakie są inne korzyści przyniesie konsumentom uwierzytelnianie biometryczne, poza oszczędnością czasu przy kasie? Przede wszystkim zniknie konieczność pamiętania rozmaitych kodów, haseł i PIN-ów. Biometryczne metody weryfikacji klientów wyznaczą z pewnością nowe standardy w kwestii bezpieczeństwa płatności. Podobnie jak w przypadku każdej nowej procedury płatności, będzie musiało jednak upłynąć trochę czasu, zanim klienci zaczną postrzegać uwierzytelnianie biometryczne, jako prostsze, bardziej efektywne i bezpieczniejsze. 

 

Autor